fredag 23. mai 2008

Neste stopp: Kongo!

Høsten 2007 begynte planleggingen av dokumentarfilmen "Tilbake til Uvira". Etter intens og utrettelig jobbing har vi endelig fått finansiert prosjektet takket være støtte fra Norad, Frifond og Cultiva. Vaksinene er satt og flybillettene i lomma, så den 2 juni drar vi til det noe ukjente landet Kongo.

En liten definisjon er grei av avklare, med "vi" så mener jeg som følger: Tom Nicolai Kolstad, Ole Einar Aas, Christian Slaaen og Janvier Nzigo.

Det er sistnevte, Janvier, filmen vil bygge på. Janvier, eller Jan Ivar som vi kaller han på norsk, er flykning fra Kongo. Han har vært igjennom to borgerkriger og vært vitne til en konflikt som kostet næmere 5 millioner mennesker livet. Kongo, som ofte Afrika ellers, er et land som ikke er viet mye oppmerksomhet i norske medier, til tross for at det er et av Afrikas største land, og bærer en av historiens verste blodbad på sine skuldre. I 2006 holdt Kongo sitt første demokratiske valg. Tilstanden idag er stort sett stabil. Janvier driver sitt eget hjelpeprosjekt, et kunnskaps og kultursenter, i hjembyen sin Uvira. Vi ser alle frem mot en spennende reise.

Er vi heldige, håper vi å kunne oppdatere denne bloggen jevnlig under reisen så vi kan fortelle litt om hva vi opplever. Dette er Ole Einars første tur utenfor Europa. Vi vil følge hans situasjon nøye!

- Uvira Teamet. (Kan jeg kalle oss det?)

7 kommentarer:

crewet: sa...

Dere får ikke lov til å følge meg nøye!

Jeg lurer nemlig på å lage min egen dokumentar her. Den skal hete "Aas i Kongo-mannen som tok feil veivalg ved Hellas." Fvn.no-TV har allerede meldt sin interesse...

VG Dot No sa...

fint å se at utviklingsstudenter ikke har lært en dritt. hvordan staves sensasjonalisme nå igjen? "vært vitne til at næmere 5 millioner mennesker har mistet livet" <= er vel definisjonen på dette finfine ordet som man har gått på skole i tre år for å lære å unngå. ingen mennesker i verden har vært vitne til at 5000000 mennesker har mistet livet. det er vel cirka det antallet mennesker man møter på i løpet av et helt liv.... gi meg et kakestykke! for dette var dårlig skrevet. og noe sier meg at denne filmen også kommer til å bli dårlig og ende opp i ingentingen.

crewet: sa...

hehe.. blir en bra film, helst uten skrivefeil:)

Anonym sa...

Ja.... nok en gang viser dere mangel på intelligens ved å ikke forstå poenget mitt...

Anonym sa...

Jeg gleder meg til å høre mer fra dere! Tror dette blir bra!

vifteovn sa...

Kva er poenget til vgdotten då? Eg skjønne ikkje kvifor du hisse deg sånn opp?

Alle forstår då at Janvier ikkje har sett alle morda med sine eigne auger. Men han har vore der og opplevd det.

Du dømme eit prosjekt nord og ned utan å komma med ein betre grunn enn ein gramatisk filleting.

Viss du vil kritisera andre sin gramatikk burde du vel kanskje begynna å bruka STOR bokstav i begynnelsen av kvar settning. Og ingentingen er vel ikkje noko ord i Noreg.

Anonym sa...

Godt sagt vifteovn...